HTML

Díszmagyar - Az álhírgyár

Az oldalon található bejegyzések sajátos véleményt tükröznek, nem pártok vagy politikai csoportok kialakított véleményét mutatják be. Amennyiben az itt olvasottak további gondolatokat ébresztenek, írjon hozzászólást. Tegyen így akkor is ha véleménye nem egyezik a szerző véleményével!

InMemoriam

Nem Nem Soha!

Utolsó kommentek

  • cxc: A veszély a hegymenete optimalizált terepjáróban rejlik. Ha az ilyen szürke autó nagyobb átétbe k... (2014.04.09. 21:12) Orbán Express
  • cxc: Ez volt az első gondolatom ahogy pár nap különbséggel ÉK ban és Iránban is volt rengés :-) (2013.04.11. 17:56) Klasszikus összeesküvés elmélet?
  • Nomen Nescio: Én Európa erejét pont a sokszínű kultúrájában és nem a "globalomaszlagosított" olvasztótégelyben l... (2013.04.09. 21:23) Kétegyország
  • cxc: Megint belepofázom a saját magam hülyeségét :-) Elvégre én is hűséges olvasója vagyok a blogodnak... (2013.04.09. 15:47) Kétegyország
  • cxc: Csak annyira árnyalt amennyire árnyaltnak akarod látni. Próbáld meg elmagyarázni a gyerekednek, ho... (2013.03.25. 14:44) "Kétmagyarország" hány ország?
  • Utolsó 20

BKV SX7

2011.01.12. 07:20 Nomen Nescio

Ritkán mondom azt, hogy automatizálni kell az emberi munka hátrányára, most ez a helyzet!

   Az FTSz (Fővárosi Tömegközlekedési Szolgáltató) átadta azt a teljes flottájára kiterjedő navigációs rendszert, mely minden megállóban pontosan mutatja, hogy merre tart a következő járat. A digitális utastájékoztató a menetrendi eltéréseket és különleges közlekedési eseményeket is valós időben közli a megállókban várakozókkal.

   A tájékoztató rendszeren keresztül az utas "rendeli meg" a szolgáltatást -a viszonylat száma alatti hívógombot megnyomva jelzi utazási szándékát. A jármű, ha sem az utastérben, sem a megállóban nem jeleztek, nem érinti a megállót, ezzel időt és üzemanyagot takarít meg.

   Az egy megállóra kiszámított viteldíj rendszer is bevált, hiszen sokkal igazságosabb (egyben kedvezőbb) a díjszabás. Ezzel együtt a közlekedési vállalat költségei is racionalizálódtak. A rendszer kiegészítése az automatikus utasátersztő kapuk a metró mind az öt vonalán és a teljes felszíni tömegközlekedési hálózatban, ami teljesen kizárja a bliccelést.

   Az utasnak nincs más dolga, mint a közlekedési kártyája egyenlegét feltölteni -akár mobiltelefonról is. A plasztik kártyát fel és leszállásnál automatikusan érzékeli a kapu, így azt elő sem kell venni. A kapuk figyelmeztetik azokat az utasokat, akik nem rendelkeznek kártyával, vagy kártya egyenlegük nem elegendő az utazás megkezdéséhez. Ebben az esetben a jármű vezetőjénél, vagy a metró bejáratánál elhelyezett pénztárban lehetőség van a korábbihoz hasonló jegyet vásárolni. Ezek a jegyek nem képesek követni az utas mozgását, így az adott járat teljes hosszára érvényesek.

   A kezdeti beruházások hamar megtérülnek, hiszen az élő munkaerő terhei hosszú távon sokkal magasabbak, mint az elektronikus utastájékoztató és áteresztő rendszer fejlesztési és karbantartási költségei. Fontos körülmény, hogy a rendszer nem kijátszható, így a bliccelés gyakorlatilag kizárt.

   Összességében azt állapíthatjuk meg, hogy az FTSz (Fővárosi Tömegközlekedési Szolgáltató) viteldíjai több, mint 50%-val csökkentek az új rendszer bevezetése óta. Az utazás mérsékelt ára önmagában is hozzájárult a minden korábbi szintet felűlmúló fizetési hajlandósághoz. Meg kel említeni azt is, hogy a forgalomirányítás automatizálása óta a járatok pontossága és gyorsasága is sokat javult.

   Öszességében a rengeteg pozitív változás hatására a flotta berendezéseit és a közlekedést kiszolgáló műtárgyakat ért vandalizmusból eredő kár is jelentősen csökkent.

Ezzel szemben a valóság:

A napokban kezdődik annak tesztelése, hogy az utazóközönség ellenőrzését a BKV ellenőrök mellé rendelt közterület felügyelők is végezhessék. Az intézkedés célja, hogy az ellenőrök korlátozott mozgásterét növeljék a hatósági jogosítvánnyal rendelkező közteresek. Az ellenőrök nem igazoltathatják az utast, de még fel sem tartóztathatják a hivatalos személy megérkezéséig, mig a közterület felügyelő akár elő is állíthatja a magát igazolni nem akaró, vagy nem tudó bliccelőt.

A vélemények megoszlanak, az enyém is kettős. Amikor zsebemben a 10 000 FT-os bérletemmel felszállok egy közigazgatási határon kívülre közlekedő buszra, kell vegyek egy kiegészítő jegyet. Ha nem bérletem van, hanem a belső végállomásnál veszek egy darab menetjegyet, akkor végig utazhatok. No de ez hagyján, az már nem Budapest... Viszont amikor szintén a zsebemben lévő 10 000 Ft-os bérlettel azt látom, hogy az ellenőr oda sem mer menni néhány utashoz, velem viszont leáll vitázni ha ezt szóvá teszem, kinyílik a másik zsebemben lévő bicska.

Az utazás nem ingyen van. Hogy ez jó, vagy nem, arról persze lehetne vitatkozni, de ez szemernyit sem változtat a helyzeten. A közlekedést szolgáltató joggal várja el, hogy szolgálatait méltóképp honorálja aki igénybe veszi. Az utas persze azt várná, hogy ha a nem kevés summát átadja, méltóképp szolgálják ki igényeit az utazás során. Tehát fizetni kell, amiért színvonalas szolgáltatás jár. A szolgáltató jogosult a jogosulatlan utas eltávolítására és büntetés kiszabására. Ez tiszta sor. Csakhogy!

Budapesten az átlag bruttó jövedelem 2010-ben 272 000 Ft volt a statisztikák alapján. ez az egy gyermekét egyedül nevelő szülőnél 193 000 Ft-ot jelent havonta. Azt ne felejtsük el, hogy az átlag mit jelent: Ha egyik lábamat +100°C-os vízbe mártom, másikat -80°C-os lavórba dugom, akkor átlagosan egészen jól kellene magam érezni. Ezért aztán hagyjuk a félrevezető átlagot, amiben a nagyvállalatok felsővezetőinek kifizetett milliós jövedelmek épp úgy szerepelnek, mint egy Auchan árufeltöltő havi nettó hetvenkilencezer hatszáz foruintja.

Havi nettó 100-120 ezer forintból ma csak a tömegközlekedésre 10 000 Ft-ot kell kifizetni, ami majdnem a nettó kereset 10%-a! Még nem evett, nem lakott, nem ruházkodott, nem fizette ki a gyermeke utatzási, iskoláztatási, és nevelési költségeit sem, esetleg lakáscélú hiteltörlesztését csak megvásárolta a munkába járás (pénzkeresés) jogát!

Ellenben! A járművek koszosak, télen hidegek, nyáron melegek, télen-nyáron lerobbannak, járatok kimaradnak, a menetrend csak tájékoztató jellegű, egyébként annak is neglehetősen gyenge ha kiesnek a buszok, mert menet közben lerobbannak, vagy már a garázsból sem tudnak kiállni. A teljes flotta átlag életkora az új beszerzésű volvó buszokkal és combino villamosokkal együtt is 20 év körül van. És ezen nem segít, ha most közterületeseket, jövőre posztos rendőröket, három év mulva pedig desszantos alakulatokat vetnek be az ellenőrzésbe...

Szólj hozzá!

Címkék: bkv álhír szép új világ iusmurmurandi

A bejegyzés trackback címe:

https://diszmagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr312578043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása