Ez az egész onnan jutott eszembe, hogy eladjuk, mármint a főváros eladja a főgázt, a bevételt pedig fejlesztésre fordítjuk. Ilyen beruházások mellett persze bőven van is mire fordítani.
A 4-es metró induló költségvetése 350 milliárd forint volt. Most már 517 milliárdnál tartanak Az első szakasz (Etele tér – Baross tér) 7,3 km. Ismerősöm Ausztria tőlünk legtávolabbi sarkában lakik, ahol egy már meglévő alagút mellé tervezik, hogy egy újabb alagúttal két egyirányú csövet hoznak létre. A beruházás 190 millió Eurós költségvetésében benne van az új nyugati csőnek nevezett alagút, és a régi keleti cső felújítása is.
Nyílván műszakilag eltérő megoldásokról lehet szó, de alapvetően két alagút, amelyek hossza nagyjából egyforma, az egyik költségvetése azonban egy kilométerre vetítve duplája a másik teljes költségvetésének. Lehet tippelni, hogy hol olcsóbb. Igen, Voralbergben. Itt vannak a számok: (innen)
(Errichtung Weströhre) nyugati „cső” | ||
Gesamtlänge: ca. | 7,5 km | teljes hossza |
davon Tunnellänge: ca | 6,5 km | konkrét alagút hossza |
Geplanter Baubeginn Weströhre | Ende 2006 vége | Ende tervezett építési kezdet |
Geplante Verkehrsfreigabe: Weströhre | 2011 | várható átadás ideje |
Anschließend Sanierung Oströhre (a már meglévő) keleti cső felújítása | ||
Vollbetrieb im Richtungsverkehr: | Ende 2011vége- Anfang 2012 eleje | teljes üzem indulása |
Gesamtkosten: ca. | EUR 190 000 000 Cca: HUF 47 500 000 000 | Költségvetés összesen |
DTV: 2005: ca | 23.000 Kfz/24h (autó/nap) | . kihasználtság |
Prognose 2020: ca | 46.200 Kfz/24h (autó/nap) | előrejelzés 2020ra |
Értem én, hogy itt 10 megálló, a hozzá tartozó üzemek, kiszolgáló létesítmények, villamosság, közműhálózat, sínpálya meg minden, de ez az arány mellbevágó. Osztok szorzok, egy kilométer alagút nálunk 70 821 917 808 (hetvenmilliárd nyolcszázhuszonegy millió kilencszáztizenhétezer nyolcszáznyolc) Ft. Voralbergben a hegyen átvezető alagút egy kilométere: 6 785 714 281 Ft.
Erről jut eszembe, egy másik ismerősöm, aki egyébként az építőiparban mozog otthonosan, utána járt a BKV beszerezte Volvo csuklós buszoknak. A BKV közbeszerzési eljárás keretében megvette a járművek darabját 60 millióért, nyilván gondolhatnánk, hogy nagy mennyiségben olcsóbban lehet hozzájutni. Tessék kapaszkodni! A vásárlások idején bármely magyar állampolgár, akinek rendelkezésére állt az összeg, megvehette 47 millióért darabját, amiben a leszállítás is benne volt! Megint osztás-szorzás, a különbség 13 millió darabonként, ami az először vásárolt 50 busz esetében egyszerű matematikai feladat teljesítése után a 650 000 000 Ft összeget adja ki. Ez további 11 busz vásárlására lett volna elég! Nyilván itt is tanácsadói díj és közvetítői jutalék, meg ilyesmi… Miért van szarban a főváros? Az egész ország?
Utolsó kommentek